tiistai 28. helmikuuta 2012

9/100

9
Kirja: Palomuuri
Kirjailija: Henning Mankell
Motiivi: Mankellin tuotanto on kytenyt päässäni jo useita vuosia, siitä asti kun olen nähnyt niitä enon hyllyssä. Uutta mielenkiintoa toi mukaan se, että ne ovat yhden rakkaan ystäväni suosikkikirjoja. Olen katsellut filmatisointeja televisiosta ja nyt katsoin sunnuntaina Wallander: Palomuuri - elokuvan, BBC:n version ja yllätyin positiivisesti. Huomasin myös sen jälkeen, että kappas tuo minulla onkin kirjastosta lainassa.

Olipa hyvä kirja, joka tuli luettua kolmessa erässä, olisi varmaan jo kahdessa, mutta flunssaisena väsymys voittaa jopa jännittävän kirjan. Kun aloitin tämän lukemisen, huomasin, että filmatisoinnit ovat hyvin erilaiset kuin itse kirja, mutta ei se haitannut, silti synytyi Rakkautta ensisilmäyksellä. Olin koukussa jo muutaman rivin jälkeen, oli pakko saada lisää ja lisää. Tapahtumat imivät mukaansa, tunsin olevani yksi heistä.

En ole aikoihin lukenut näin hyvää dekkaria ja täytyy sanoa, että Mankellin tuotanto täytyy kahlata ehdottomasti läpi. Mankellin kirjoitustyyli teki minuun vaikutuksen, juonta kerrotaan Wallanderin näkökulmasta, mutta silti sieltä löytyy ripaus kaikkitietävää sivustakertojaa, ihana yhdistelmä :) 

Ja kun kyseessä on dekkari, niin en käy sitäkään vähää juonta läpi, jonka verran ehkä kävisin muiden kirjojen kohdalla. 




 Täytyy vaan todeta, että tämä haaste ei nyt etene ihan toivotulla tavalla, en ole läheskään saanut luettua kahta kirjaa viikossa. Toisaalta ottaen huomioon flunssat, kiireet ja stressin olen hyvin tyytyväinen, että olen yltänyt edes tähän kirja per viikko tahtiin, ehkä saan kirittyä sen vähän lähemmäs haluttua tavoitetta.

M

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti